Δεκαετία του ’50, “κάλεσμα” σε γάμο: με την πλόσκα ο Κ. Θ. Γάσιας και πίσω η κομπανία του Γιάν. Ντόκου

Δεν υπάρχει οργανωμένη κοινωνική ομάδα, όσο πρωτόγονη και αν είναι, που δεν προσπάθησε ή δεν προσπαθεί να απαλύνει τον καθημερινό μόχθο με νότες ψυχικής ανάτασης και απόλαυσης συναισθηματικής, να ψυχαγωγηθεί. Η ψυχαγωγία, και ετυμολογικά, δηλώνει την ορθή αγωγή και καλλιέργεια της ψυχής, της έδρας του συναισθηματικού κόσμου του ανθρώπου. Η μουσική είναι αναντικατάστατο μέσο γιαυτό το σκοπό. Αυτή δεν εξευγενίζει και ημερώνει απλά την ψυχή, αλλά χαρίζει άλλο χρώμα, άλλο άρωμα και άλ­λο ρυθμό στην ανθρώπινη ζωή. Άλλωστε η μουσική είναι απόλυτα αναγκαία σε πολύ σημαντικές κοινωνικές εκδηλώσεις, όπως είναι οι γάμοι, οι γιορτές, τα πανηγύρια. Αυτές οι ανάγκες, που είναι κοινές σε όλες τις ανθρώπινες κοινωνίες, γέννη­σαν και στη μικρή κοινωνία του χωριού μας την ομάδα των ντόπι­ων οργανοπαικτών. Τα λαϊκά όρ­γανα κλαρίνο, βιολί, λαγούτο και ντέφι βρήκαν στο πρόσωπο μερι­κών από αυτούς εξαίρετους εκτε­λεστές.

Κων/νος I. Τατάρης (1920 – 2006)

Ως σημαντικότεροι αναφέρονται οι Γούσιος Γκόγκος (Τσιγκάνης), βιολιστής, Γιάννης Πηξομάτης, βιολιστής, Κων/νος Τατάρης, κλα- ριτζής, Κων/νος Γκόγκος (Πε­νιάς), λαγούτο, Στέργιος Γκόγκος, λαγούτο, Αθανάσιος Λιόντας, βιολί-ντέφι, Μιχάλης Κοσμάς, ντέφι και Ηρακλής Γκόγκος, κλαρίνο. Από αυτούς διακρίθηκαν ιδιαίτερα ο Γιάννης Πηξομάτης, ως θαυμάσιος καλλιτέχνης στο βιολί (πνίγηκε στον Πηνειό) και ο Κων/νος Τατάρης στο κλαρίνο, που κάλυψε τις ανάγκες του χωριού επί μισό περίπου αιώνα. Την παράδοσή του συνεχίζει σήμερα ο γιος του Γιάννης Τατάρης. Για τους γόμους, που χρειά­ζονταν και άλλη ορχήστρα, καλούσαν οργανοπαί κτες από άλλα χωριά, κυρίως όμως τους διάσημους κλαρινίστες Γιάννη Ντόκο και Κυριάκο Κωστούλα α­πό το Μαλακάσι και το Στέργιο Τσούτσο (Μασό- πουλο) από το Μέτσοβο. Έπαιζαν τραγούδια τοπι­κά, παραδοσιακά και δημοτικά της ευρύτερης περι­οχής, μερικά στη βλάχικη γλώσσα. Οι σημαντικότε­ροι χοροί ήταν: ο τσάμικος, ο συρτός – καλαματια­νός, ο ηπειρώτικος και ο τοπικός συγκαθιστός.